Както се казва в известен телевизионен сериал, зимата идва (the winter is coming). В зависимост от това кога и къде четете това, зимата може вече да е тук, а това означава, че мотоциклетистите по целия свят неохотно прибират моторите си и чакат пролетта
Трудно ли е да понесеш мисълта, че моторът ти стои неизползван в гаража, докато дърветата отново не се разлистят? За много хора карането е целогодишна страст, която никога не си почива. Конвенционалната мъдрост казва, че не трябва да карате през зимата, но за много хора, които наистина обичат да карат, това е още по-голям стимул.
Така че, ако сте решили, че искате да карате през зимата, трябва да знаете с какво зимното каране е различно и какво ще трябва да направите, за да се предпазите.
Какво е различното в карането на мотоциклет през зимата и какви масла за двигателя на мотоциклета трябва да ползвате?
Зимното каране е различно в много отношения, освен че чувствате повече студ, има всякакви съображения, за които ще трябва да помислите по отношение на това как подхождате към карането и как да се обличате.
Физиката на студен въздух, сняг, лед, киша и други зимни метеорологични условия ще има голямо влияние върху работата както на вашия мотор, така и на тялото ви. Ваша отговорност е да знаете какво можете да очаквате от зимните условия и да сте готови да реагирате на тях. Някои от проблемите, които може да срещнете, включват:
Карането с високи скорости през зимата е студено, наистина студено. Пътуването по магистрала през зимата ще ви охлади до костите по-бързо, отколкото някога бихте повярвали, че е възможно благодарение на бруталния вятър и относителната липса на движение на цялото тяло, което да ви загрее. Това означава, че опасни условия на студено време като хипотермия и измръзване могат да влязат в действие, ако не сте се изолирали правилно.
Гумата на гумите ви ще се свие, намалявайки сцеплението с пътя. Гумите ви ще се затоплят, докато карате, но не е умно да разчитате на това (особено след като ще се охладят веднага, ако спрете да се движите). Ако гумите ви нямат достатъчно протектор, ще имате още по-малко сцепление. Липсата на сцепление означава и по-дълъг спирачен път, както за вас, така и за други превозни средства на пътя.
Метеорологичните условия като сняг и лед могат да влошат сцеплението и да намалят видимостта. Дори и да не планирате да карате в тези условия, всички знаем, че те могат да изскочат, когато най-малко се очаква.
Ще започнете да губите сръчност на пръстите на ръцете и краката си, докато тялото ви бърза да съхранява топлина за жизненоважните ви органи. Това означава по-малко пъргавина, когато работите със спирачките и газта и по-бавно време за реакция, когато имате нужда от рефлексите ви да бъдат най-бързи.
Съберете тези неща заедно и ще получите картината: Моторът е по-труден за управление през зимата и тялото ви е по-малко способно да се справи с условията. Решението на тези проблеми е смесица от подготовка и приспособяване на вашето каране и мислене към условията.
Обличане за зимно каране
„Цялата екипировка, през цялото време“, както се казва — и ако вашето „през цялото време“ включва каране през зимата, „всичкото оборудване“ често означава да предприемете допълнителни стъпки, за да се справите. Когато става въпрос за вашето зимно облекло за каране, думата е „изолация“ и много от нея. Колкото повече изолация можете да обхванете около тялото си, толкова по-добре ще бъдете защитени от студа.
Когато пробвате зимната екипировка, вие търсите плътно прилепване, но не прекалено стегнато. Искате малко дишане и място за циркулация на въздуха, както и дрехи, които можете да наслоите. Говорейки за наслояване, това е единственият най-лесният и най-добрият начин да се предпазите от студа, когато карате през зимата. Започнете с основен слой, абсорбиращ влагата, добавете основния си изолационен слой в средата и поставете водоустойчив външен слой отгоре (за предпочитане също изолиран). Лесно е просто да облечете слоевете си, след като имате няколко от тях в гардероба си. Ако ви стане твърде горещо по време на каране, спрете и хвърлете горния си слой в багажника или мотоциклетната раница.
Също така не можем да подчертаем достатъчно колко е важно да имаме водоустойчива екипировка през зимата. Може да не планирате да карате в сняг или дъжд, но може да се натъкнете на него против волята си – и наистина не искате да имате студено, мокро тяло в тази ситуация. Когато е възможно, търсете оборудване, което е водоустойчиво.
Целите каски, известни с това, че стават горещи през лятото, блестят през зимата. Ако обикновено носите каска с отворено лице за каране в топло време, зимата е чудесно време да изберете по-защитен модел. (Странична бележка: целите каските предлагат много по-добра защита през всеки месец от годината.) Не забравяйте да вземете и нещо за врата, защото пролуката между якето и каската е едно от най-лесните места, където студът може да промъкне коварните си малки пръсти вътре.
От само себе си се разбира, че функционалността трябва винаги да е преди външния вид при избора на екипировка. Но това е особено важно през зимата, когато има много съоръжения изглежда малко обемист и неудобен, но е напълно необходим за истинска защита. Ако ще карате през зимата, приемете, че най-безопасната и най-добра екипировка може да ви накара да изглеждате малко като Отвратителния снежен човек и продължете с карането.
Друга зимна бележка
Безопасното каране през зимата означава опаковане на целия комплект. Ето някои други артикули, които да опаковате в зимната си чанта, които варират от удобни до истински спасители:
Нагреватели за ръце: Тези малки и евтини пакети са много ефективни за поддържане на ръцете ви топли за зимни разходки. Това е толкова лесно, колкото да пъхнете по-топъл пакет в ръкавиците си, преди да излезете, и повечето предлагат достатъчно мощност за отопление за няколко часа каране.
Отопление на кормилото/Отопляема седалка: Ако планирате да правите дълги разходки в студа, те ще ви държат комфортно на ниво, което топлите дрехи и нагревателите за ръце няма. Те са изненадващо евтини и лесни за инсталиране и могат да направят всичко различно, когато сте в него за дълго време.
Закуски и вода: Вашето тяло гори повече калории през зимата, опитвайки се да остане топло, а вие също сте уязвими от дехидратация. Трябва да се чувствате страхотно и в най-голяма готовност, докато карате, като носите някои прости, питателни закуски като телешко месо или ядки, плюс бутилка с вода за многократна употреба.
Комуникационна система на каската: Водоустойчива Bluetooth слушалка за мотоциклет, която се прикрепя към вашата каска, е идеалният начин да поддържате връзка, докато сте навън за зимно време. Тези комуникационни слушалки за мотоциклети, активирани с глас, ви дават ключов спасителен пояс към външния свят, когато карате, и улесняват управлението на комуникациите ви напълно без ръце, така че да не се налага да бъркате с бутоните на студа.
Важни техники за каране през зимата
Първо, знайте, че зимното каране обикновено не се препоръчва за начинаещи. Ако карате по-малко от година, обикновено е добра идея първо да развиете уменията си, преди да се справите с предизвикателствата на зимното каране.
Ако сте уверени, че сте готови да тръгнете на път и да издържите студа, знайте тези техники и ги практикувайте, преди да предприемете първото си зимно каране. Те просто може да ви спасят живота.
Подобрете сцеплението на гумите си, като ги загреете, преди да започнете да карате. Различните състезатели препоръчват различни начини за загряване на гумите ви, така че опитайте няколко и изберете този, който работи за вас – дори ако отнема само няколко обиколки из квартала, преди да тръгнете на пътя.
Увеличете разстоянието, което оставяте на други превозни средства, тъй като и те, и вие вероятно ще имате по-дълъг спирачен път през зимата.
Признайте, че при зимни метеорологични условия шофьорите ще бъдат още по-разсеяни и по-малко в състояние да ви видят от нормалното. По същия начин условия като сняг и киша също сериозно ще намалят зрението ви, така че не забравяйте да сте още по-наясно със своите мъртви зони.
Запознайте се с някои техники за каране на сняг и лед. Карането по сняг и лед е съвсем различно от типичното зимно каране и има собствен набор от техники, които заимстват много от уменията за крос. Дори и да не планирате да търсите сняг и лед, по които да карате (а повечето хора не трябва), тези умения могат да спасят живота ви, ако попаднете в снежна буря или неочаквано ударите парче лед.
Устоявайте на паниката, ако се окажете в някакво диво време. Най-умният ход, който можете да направите при неблагоприятни метеорологични условия, е да признаете, че сте извън свои води и да карате спокойно, бавно и внимателно до най-близкото място, където можете да получите подслон и да изчакате бурята.
Една мисъл за избора на мотори: Ако имате кросов мотор или ендуро, зимата може да бъде идеалната възможност да разпуснете и да се забавлявате. Ендуро с добър чифт гуми може да се справи със студени и дори снежни условия по-добре от почти всеки друг вид мотоциклет. И ако в крайна сметка се озовете върху лед, ендурото е по-способен да понесе удара, отколкото пистов или туристически мотор.
Групови пътувания през зимата и с какви резервни части за мотоциклета трябва да разполагате.
Карането в група винаги е чудесен начин да изследвате пътя с любимите си хора, а да се насладите на някои спиращи дъха гледки през зимата заедно е преживяване, което никога няма да забравите. Но карането в група също е чудесен начин да направите зимното каране по-безопасно, тъй като ще имате повече помощ, ако имате нужда от нея, повече погледи към пътя и повишена видимост за другите шофьори.
Не забравяйте, че важи обичайният етикет за групово каране. Това е особено вярно за правилото номер едно: гледайте си пътя. Преследването на друг моторист, който ви подмине, или опитите да сте в крак с другите, които са далеч по-напред от вашето ниво на умения, само ще ви вкарат в ситуации, за които не сте готови — и последствията се увеличават през зимата.
За зимно групово каране, което е безопасно и забавно за всички, е страхотна идея да вземете някои комуникатори за слушалки за мотоциклети. Най-съвременните безжични комуникатори се прикачат лесно за каската и можете моментално да говорите с колегите си състезатели, да отговаряте на телефонни обаждания или дори да слушате музика от вашия смартфон с прости гласови команди.
Съвети за зимна поддръжка на мотоциклети
Зимата също може да бъде тежка за самия мотоциклет, така че не забравяйте да вземете предвид нуждите от поддръжка на вашия мотор.
Пътната сол е също толкова корозивна за моторите, колкото и за автомобилите, така че не забравяйте да почистите мотора си старателно след всяко каране в снежни условия, където пътищата са осолени. Не забравяйте, че солта може да остане по пътищата и в стоящата вода седмици след като вали сняг.
Проверявайте често налягането в гумите на вашия мотор през зимата. Гумите губят лесно налягане в студа и последното нещо, което искате на зимен път, е да работите с по-малко от препоръчаните барове.
Уверете се, че имате подходящите гуми за мотора си за зимата. Истинските мотоциклетни гуми за сняг са рядкост, така че стига да не се виждате редовно да карате по истински сняг, добър чифт гуми за всички атмосферни условия трябва да е достатъчен. Това, което не искате, са свръхлепкави състезателни гуми или всякаква гума с износен протектор.
Ако прибирате мотора си за зимата, не забравяйте да го подготвите за съхранение, за да можете бързо да го върнете към пълната му производителност през пролетта. Съхранявайте мотора си вътре, ако е възможно, или вземете добър капак за него, използвайте тендер на батерията, за да поддържате батерията си здрава и почистете добре мотора, преди да го зазимите.
Приключението на карането никога не свършва и един отдаден моторист може да преживее зимата добре с известна подготовка и желание да живее малко на ръба. charkalaci.com цели да ви помогне да поемете рисковете от карането по по-интелигентен, по-безопасен и по-свързан начин. Така че, ако страстта ви към карането ви казва, че все още не е време да приберете мотора, съберете се, вземете приятелите си, задействайте комуникационната си система за каска и покажете на света, че можете да се отдадете на студа колкото може.